Witam w ,,Pałacyku Hrabiego".

Zapraszam do mojego wirtualnego sekretarzyka .Mam nadzieje że będzie Wam się tutaj podobać.

piątek, 6 lipca 2012

Kaplica-mauzoleum

Dzisiejsza notka w moim wirtualnym sekretarzyku będzie dotyczyła mojego niedawnego spaceru po Starym Cmentarzu w Łodzi .
Tak jak kiedyś wspominałem aleja prowadząca do kaplicy Scheiblera jest jednym moich ulubionych miejsc

Ostano ogrodnik tam zaszalał ...a dokładnie zostały podcięte dolne gałęzie z  Żywotników  kolumnowych, które prowadza do neogotyckiej kaplicy ... jak dla mnie był to szok gdyż bardziej podobały mi się strzeliste zielone kolumny ,co dawało większy klimat a teraz zrobione z nich takie ...zwykłe drzewa ... może marudzę, może to przyzwyczajenie do dawnego widoku ...


Sama kaplica powoli odzyskuje dawny blask , odnowiono wieże i w niektórych oknach powstawiano  szyby , niestety nie wiem jak w środku .Bardzo mnie to cieszy bo remont był bardzo potrzebnym, pamiętam jak istniało zagrożenie zawaleniu ...

Choć przyznam ze mi osobiście podoba się kaplica stara , z patyną czasu , w ciemnej szacie ,co daje jej ciężaru i mroczności jak z opowiadań o wampirach .
Kilka fotek 

 Na  odnowionej wieży   brakuje jeszcze figur    aniołów  grających na  instrumentach
 Podcięte od dołu  Thuje :



 Dla  porównania było tak :




 mroczna szata powoli znika

 Gargulce ,maja na celu  odstraszyć  prawdziwe demony  które  chciały by się zbliżyć do kaplicy .Zło widząc swoje odbicie   ucieka  jak najdalej .
Oczywiście  tak  zapewne wierzono  w średniowieczu  , w tej  XIX wiecznej   budowli   służą jedynie  tylko  za ozdobę. 



Smutny  widok na  figure  płaczki lub anioła .
 Cmentarz  ucierpiał   dopiero  po II wojnie światowej był dewastowany i  rozkradany .
Tak samo    ucierpiała   kaplica
 (Ciemny lud  powybijał   kamieniami   witraże )





 Najbardziej podoba mi się część ewangelicka ,gdyż tam uchowała się początkowa wizja , 
cmentarzu - parku .
(dużo drzew , trawiaste alejki ,i groby otoczone misternie rzeźbionymi płotkami )
Część katolicka niestety już została zasypana współczesnymi nagrobkami ,czyli zamiast parku mamy tam pustynie granitową ...


Umieszczam też link  do fundacji   która  ratuje   kaplice  , którą można wspomóc  finansowo


Takie klimaty inspirują   mnie  do tworzenia wycinanek i  obrazków
ale o tym następnym razem w sekretarzyku .

3 komentarze:

  1. Piękne zabytki warte są ratowania. u nas nie ma takiej wspaniałej, wręcz "filmowej" kaplicy. Jako piękny obiekt wybudowany w stylu gotyckim pasuje do miejsca w, którym jest, po prostu robi wrażenie. Szkoda że ogrodnik tak potraktował szpaler żywotników - jednak u nas obowiązuję źle rozumiana estetyka (dotyczy to prawie wszystkich sfer życia).

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo ciekawe, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  3. Hrabio cieszę się że ty też myślisz podobnie jak ja , coś zapewnię niektórzy nawet nie zauważą zmian lub im to po-prostu obojętnie.Estetyka np wyrywanie bluszcz z paprociami... by zastąpić kolorowymi bratkami ...które zapewne po tygodniu przydusi chwast,,,czasem kolor nie jest potrzebny tylko spokojny głęboki zieleń pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń